Monday, September 04, 2006

Dapat no. 3

Alhamdulillah... sempena sambutan hari kemerdekaan peringkat PTJ minggu lepas, ada diadakan satu pertandingan mengarang sajak kemerdekaan. aku nie pon poyo-poyo masuk pertandingan nie walaupun aku antara AJK sambutan majlis tu. hahahahha...

Masa orang dok sibuk-sibuk buat persiapan, aku lari balik kampung. Reason why?? Mak aku tak sihat. sementelah Kak Min dtg KL angkut barang-barang dia yg aku dok tunggu selama nie, aku pon ikut skali balik. Dalam dok rilek-rilek kat kampung, dpt la perkhabaran dari mereka kat opis yang mengatakan yg aku MENANG TEMPAT KETIGA!!! alhamdulillah sekali lagi. dapat gak placing. menang la hamper dan dpt sijil (penting nie utk SSM)...kui..kui..kui...

Di bawah aku titipkan sajak kemenangan aku buat tatapan korang...

Tempat Ketiga
Pertandingan Mengarang Sajak
Sempena Sambutan Hari kemerdekaan ke 49
Peringkat FPP
DETIK ITU KEMBALI
Detik itu kembali bersua
Dua belas dentingan kembali bergema
Sama… seperti waktu-waktu dulu
Sejak empat puluh sembilan tahun nan lalu

Yang sering membuat kutertanya-tanya
Inikah kemerdekaan yang dirai?
Perayaan demi perayaan disambut
Kemerdekaan… kebebasan…
Acapkali dilaung-laung
Acapkali diseru-seru

Gahnya mereka mengangkat kemerdekaan itu
Bagai terbang melangit tinggi mencecah awan
Hingga lupa rumput menghijau di bumi merekah
Lagaknya seperti tidakkan mungkin tersembam ke daratan
Semuanya berteriak penuh bangga
Kerana negara telah merdeka!

Si muda melaung dengan keriangan di wajah
Kerna mereka tidak pernah melalui keperitan itu
Mengangkat senjata mempertahankan tanahair tercinta
Si tua melaung dengan sebak dan airmata merembes
Teringat keringat darah mereka yang memerdekakan tanah ini
Perit jerih yang dilalui untuk memerdekakan tanah ini

Kukira akan temui sesuatu yang kudamba selama ini
Sayangnya belum bisa menyengat
Erti kebebasan itu belum sebati di jiwa mereka
Hanyalah budaya ikut-ikutan
Hanyalah tradisi tahun demi tahun
Selepas diraikan hari keramat ini
Suasana akan kembali lengang
Dewan kembali ditinggal sepi
Dan terus menyepi hinggalah didatangi lagi
Jalur-jalur gemilang dibiar sendiri berkibar
Teriakan merdeka sudah tidak kedengaran


Dalam jiwaku masih tersisa
Detik itu akan kembali lagi
Nukilan : Suria Shafie

No comments: