Saturday, September 02, 2006

Balik kampung.....

Seminggu bercuti di kampung tak puas rasanya. Rasa cam nak tambah lagi seminggu.. hehehehe... kalu tak ingatkan opis tu bukan abah aku punya, dah lama aku buat! muahahhaa...

Bila balik kampung tu... macam-macam citer la aku dengar dan diperdengarkan. Informer aku sapa lagi kalu bukan mak aku! hehehehhe... macam-macam ada, citer kelakar... sakit hati... takajut... menyampah... semuanya ada...!!! Di bawah nie... aku ringkaskan sedikit citer-citernyer...

Cerihik 1 - Eksiden

Kes 1
Pak mertua tak jadik aku eksiden. menurut mak aku teruk gak la keadaan dia, lutut koyak dan beberapa tempat lagi luka.dia eksiden time nak gi surau.aku tak sempat nak gi tengok dia.entah le.. nak kata tak sempat, rasanya masa memang ada tp aku yang teragak-agak...

Kes 2
Pa anak Mak Cik Joyah plak eksiden.teruk gak lukanya.lutut terkopak.. adeiii.. ngerinya je aku dengar.katanya terlanggar tayar hiasan kat jalan.camne bleh berlanggar tu aku tak tau la.tp spekulasi yg abah aku buat, dia willie... hehehehe... sabor je.. hanya org yg eksiden tu yg tahu kebenarannya...

Cerihik 2 - Hantu suka dia??

Haaa.... ini citer adik ipar pak mertua tak jadik aku.dia nie baru je bercerai dgn bekas suaminya.diaorg nie tak der anak.actually ada, tp meninggal dunia sewaktu dilahirkan.so, diaorg amik sorang anak angkat.unfortunately budak tu kena down sindrom lak. emmm... bertimpa-timpa lak musibah dia nie. sekali tgk cam kesian, tp berkali-kali tgk... rasanya tak payah dikesiankan...

Sebabnya aku boleh kata dia nie mulut jahat sket atau pun memang byk pon.opsss... mengumpat org lak pagi-pagi buta nie. tp memang btol pon.gara-gara dia ler sepupu aku putus tunang!hmmm...

berbalik pada topik utama, dia nie suka sangat berbomoh.sakit sket gi jumpa bomoh..pening sket gi jumpa bomoh, hatta sakit lutut pon gi berbomoh.memang idop dok bergantung pada tok moh!pastu bila jumpa tok moh, paham-paham je la diaorg nie.ada 'benda' dok bermastautin or dok ngikut...then dia nie memang percaya arr.

Nak jadik citer, beberapa hari lepas dia gi jumpa tok moh pasal lutut dia tak elok-elok walaupun dah abis ubat klinik/spital ditelannya. lepas berubat, dia balik jln kaki ikut jln lama (skrg nie dah highway kat kg aku tu). lalu plak depan rumah hamba ALLAH nie yg kononnya ada 'belaan'. bleh plak dia buat citer kekonon 'belaan' org tu 'pegang' kaki dia tak lepas sampai nak berjalan naik tebing tak leh. lepas dia cakap-cakap dgn 'belaan' tu barulah dilepaskan. muhahahahah.... geli ketiak aku dengar. kalu dari segi rasionalnya... diakan sakit lutut, jalan lama-lama sampai 3 km, mana tak bertambah sakit lutut dia tu. bleh plak dia tuduh 'belaan' org tu 'pegang' kaki dia. entahlah..... dia nie taksub sangat dgn benda-benda mengarut gitu. kekonon hantu suka sangat 'sangkut' kat dia.. ye la tu.. mintak le sesangat.. ALLAH makbul baru tau!

Cerihik 3 - Nyaris dipinang???

Ini citer yg paling mengejutkan dan kelakar. adapun diciterkan oleh sepupu aku yg ada kawan lama abah aku datang nak meminang Kak Ju, anak pompuan pak mertua tak jadik aku. tp time tu Kak Ju dah bertunang dah dan just 3 minggu je lagi kenduri dia. then kawan abah aku nie cam desparado nak nikahkan anak tiri dia nie. then dia bleh tanya kat abah aku ttg aku. wakakakak... nasib baik abah aku cepat-cepat mengelakkan diri. spekulasi abah aku, punyalah banyak anak dara kat kuala (diaorg ni dari kuala kangsar) apesal bleh dtg cari kat sini? entah-entah budak dadah ke apa ker...

Abah aku memang penuh dengan spekulasi.. wwakakakak... mulanya aku tak tau citer nie. bila sepupu aku bukak citer,aku pon tanya arr mak aku. baru la mak aku bercerita.hmmm...citer sensasi camni bleh mak aku tak citer kat aku... apo daa...

No comments: