Monday, June 08, 2015

276 - Trip ke Bukit Tinggi & Padang, Indonesia (Part 3)

Hari Ketiga

Selepas sarapan dan last shopping depan hotel (ada peniaga yang meniaga depan hotel), kami meneruskan perjalanan ke Padang. Transit untuk kami sebelum pulang ke KL. Perjalanan mengambil masa sangat la lama. Tidur bangun tidur lagi, bangun lagi tapi tak sampai-sampai...hehehe...

Dalam perjalanan kami singgah di kedai menjual teh daun kopi dan jajan. Sempat la main congkak seround.. ada pulak dorang letakkan congkak untuk pengunjung main.


Kemudian kami singgah di Istana Pagar Ruyong. Istana ini pernah terbakar pada tahun 2007 kerana dipanah petir. Melihat video kebakaran tu, seluruh istana utama terbakar. Sedih tengok. So yang ada sekarang, semuanya baru. Di sini cuacanya sangat panas. Berada dalam istana nie macam sauna. Ditambah pula dengan sesaknya manusia yang sangat ramai. Memang agak sesak di dalam nie terutama sekali tingkat 2 dan 3. Kebanyakkan orang tempatan.


Selepas itu kami semua terus ke hotel penginapan terakhir kami di sini iaitu Bunda Hotel. Kondisinya ok-ok saja. Cukuplah untuk 1 malam menginap sebelum pulang. Malam kami makan ikan bakar dan pusing-pusing di mall di sini. Bagi aku, keadaan di sini lebih sesak dan kotor berbanding Bukittinggi yang sejuk.


Cukup sudah cerita trip kami ke Bukittinggi - Padang. 4 hari 3 malam.. bagi aku yang menariknya di sini adalah pemandangan di Bukittinggi saja. Yang lain-lain biasa saja. Bagi shoppers yang suka kain sulam dan telekong, memang syurga bagi mereka. Memang murah dan berbaloi dapat tawar dengan harga yang murah. Kena pandai tawar harga sampai dapat harga yang diinginkan. Nasib baik ada Syamel yang pandai tawar harga. Memang dapat harga yang berbaloi.

Bagi aku cukuplah sekali datang ke sini. Alhamdulillah, merasa juga melihat tempat orang.

Next destination... tak tahu mana lagi.. Krabi? Phuket? Atau Ho Chi Minh lagi...hehehehe...

No comments: