Friday, June 05, 2015

274 - Trip ke Bukit Tinggi & Padang, Indonesia (Part 1)

Hari Pertama

Jumaat, 22 Mei 2015 seawal jam 3.30 pagi kami sudah bertolak ke KLIA2. Aku, Kak Hus, Kak Dah dengan Kak Long sudah terpacak kat KLIA2 jam 4.30 pagi. Gigih betol kami... hahaha.. mata yang segar bugar sebab excited nak ke sana. Suasana di KLIA2 walaupun pagi-pagi buta sentiasa ramai orang. Ye lah... terminal penerbangan murah. Memang sesak selalu.

Tunggu pula dua bodyguard datang. Dalam pukul 5 pagi baru muncul mereka berdua tu. Then Kak Sue (travel agent) pon dah memunculkan diri bersama ayah dan makcik dia. So, dah cukup korum. Then pegi check-in semua. Lepas check-in, tunggu untuk solat subuh.

Flight jam 7.50 pagi. Sampai 8.40 pagi. Hmmm... kalau ikutkan penerbangan mengambil masa 1 jam 15 minit. Aku rasa pilot nie merempit kat atas. Gila awal sampai! Dah la tu time nak mendarat, dah macam apa dah kitaorang rasa kat dalam flight tu. Nak terkeluar abes isi perut weh.

Sampai saja di Lapangan Terbang Minangkabau, tourist guide kitaorang Pak Ardi dah menunggu. Seterusnya kami terus di bawa untuk bersarapan di Rumah Lamun Ombak. Memandangkan masing-masing sudah kebuluran, dan cuba untuk memesan makanan di sana.. aku dengan yakinnya order Murtabak Mesir. Dalam fikiran mesti rasa lebih kurang ataupun terlebih rempah kot. Sekali rasa.. hmmm.. hahahaha... rasa nak order makanan lain.

Selepas selesai bersarapan, kami di bawa ke Lembah Anai yang mana merupakan tempat air terjun yang popular di sana. View cantik, air terjun sejuk. Di tepi-tepi laluan ada yang menjual baru arked untuk dijadikan batu cincin. Ada yang sudah dicanai dan ada yang masih raw.

Kami meneruskan perjalanan ke Rumah Ranah Minang yang terkenal tu. Siap diceritakan salah silah ada pepatih di sana. Hmmm... dah mcam masuk kelas Sejarah pulak. Tapi best cara penyampaiannya. Tak rasa boring dan kita semakin tertarik untuk mengetahui sejarahnya. Selesai sesi mukadimah itu, maka ada sesi mencuba pakaian pengantin. Waaa... aku dipaksa untuk pakai oleh omak. Hmmm... redo je la. Sewanya 30,000 rupiah... dalam RM10 duit kita. Siap dengan pengantin lelaki dan pengapitnya. Hahahah.. well... first time pakai pakaian sebegitu. Happy!! Rasa macam comel giler aku! Okeh, perasan...heheheh..

Lepas selesai sesi posing memosing, kami di bawa untuk membeli belah dibeberapa kedai telekong, kain sulam dan kain pasang. Aku takder la memborong. Aku datang just nak tengok tempat orang. Hakak-hakak yang lain tu memang memborong.

Okeh, selesai aktiviti hari pertama.

Bersambung..

Tidosini Homestay @ Sri Cempaka Kajang said...

salam dikk..ada tak nombor fon pak ardi tourist guide adik tu..kalau ada bagi kt akk ye.