Sunday, May 04, 2014

253 - Diam lebih baik



"Sometimes not telling people anything is a good thing."

Ya! Sangat setuju dengan kata-kata di atas. Kadang-kadang kita hanya perlu diam dari menceceh bercerita tentang diri kita kepada orang. Sebab mungkin orang tak suka dengan apa yang kita katakan itu. Kita tak tahu hati orang. Rambut saja sama hitam tapi hati lain-lain. Tapi, sekarang perumpamaan tu dah tak boleh pakai kot sebab macam-macam warna 'tumpah' atas rambut tu...hehehehe..

Kita tidak tahu apa yang tersirat di dalam hati orang di sekeliling kita setiap kali kita bercerita terutama tentang diri sendiri. Kalau kita bercerita tentang sesuatu yang bagus terjadi kepada diri kita, mungkin ada yang berfikir “Eh dia nie macam good good saja..”. Kalau kita bercerita pasal masalah pula, mungkin juga ada yang cakap, “Dia nie nak mintak simpati je..” Susahkan.. kadang-kadang rasa macam paranoid pon ada.

PARANOID! Perkataan yang selalu timbul dalam kepala aku jika aku berfikir tentang sesuatu yang negatif yang mungkin terjadi pada diri aku. Klise kan? Kenapa nak sentiasa bersangka buruk sepatutnya kita mesti berfikiran positif. Barulah dapat hidup bahagia. Betul tak? Hah...susahnya idop!

Bagi aku, aku lebih suka berdiam diri dari BERCERITA KEPADA ORANG tentang perasaan aku. Mungkin juga aku ini lebih suka memendam perasaan hingga menjadi barah di dalam hati. Orang mungkin melihat aku yang suka ketawa dan tersenyum. Tiada masalah, happy sokmo. Cukuplah begitu sebab lebih senang tersenyum dari menjelaskan apa yang membuatkan kita bersedih. Betul tak? Hahahahaha…

No comments: