Monday, May 26, 2014

262 - I don't like being alone


Siapa yang nak berseorangan kan? Hidup sorang-sorang hingga ke kertu (BACA: TUA). Mesti ada impian untuk berumahtangga, ada suami, ada anak-anak penyambung zuriat. Ada bahu untuk meluahkan suka dan duka, susah dan senang, berkongsi cerita dan macam-macam lagi. Dan aku, memang inginkan semua itu... sangat-sangat ingin untuk mengalami semua-semua itu.

Cuma sekarang aku masih lagi berseorangan.. :'(

Kadang-kadang terasa kecewa sangat dengan nasib diri. Tapi cepat-cepat beristighfar, setan dah cuba masuk jarum. Astaghfirullahal'azim... Jika semua ini halangan dan dugaan yang perlu aku lepasi sebelum dikurniakan apa yang aku inginkan, aku redha. Sudah pasti ada yang terbaik menanti aku di hadapan. Aku kena kuatkan hati dan yakin dengan kuasa Allah.

Untuk memujuk hati yang rapuh ini bukannya senang. I'm soooo fragile! Sedikit saja terhantuk, pecah berderai. Walaupun dicantumkan semula, ianya tidak akan seperti sebelumnya. Dan jika ianya pecah berderai kembali, bayangkan betapa sukarnya untuk mencantumkan kepingan-kepingan serpihan itu kembali ke asalnya.

Berkali-kali terluka biasanya akan membuatkan hati itu semakin kental..tapi sebelum ianya menjadi begitu harus menjalani proses penyembuhan. Proses itulah yang memerlukan masa yang lama. Membalut luka sendiri dan merawatnya sendiri. Luaran nampak sembuh, tapi dalamannya masih berdarah. Takkan biasa sembuh dalam masa yang singkat. Tak mungkin..

Senyuman ini hanya untuk menutup kedukaan sendiri. Kamu takkan dapat bayangkan apa perasaan itu jika sekiranya kamu tidak mengalaminya sendiri. Apabila kamu menyatakan kamu memahami perasaannya, sebenarnya kamu sedikitpun tidak memahami melainkan kamu mengalaminya sendiri. Jangan pernah sekali kamu mengucapkan kamu memahami. Tidak! Kamu takkan faham!

Aku tidak mahu sendiri. Walaupun, di mulut mengucapkan kamu ada kawan-kawan di sekeliling tapi mereka masih tidak dapat mengisikan satu tempat yang kosong dalam hati. Tempat yang memang dikhaskan untuk 'soul mate'. Hanya dia yang dapat mengisi tempat itu. Tapi, siapa 'soul mate' itu yang masih menjadi tanda tanya. Siapa?

Aku mengharapkan aku tidak sendiri untuk menjalani kehidupan ini sampai ke hujung waktu. Semoga Allah memperkenankan doa-doaku. Aku tahu, aku bukan hamba-Nya yang baik. Banyak khilafku pada-Nya. Mungkin sebab itulah, doaku masih belum disambut-Nya. Namun, aku tak pernah berhenti berharap.

Aku pasti ia akan tiba pada waktu yang tepat! Aku hanya perlu terus dan terus berdoa tanpa jemu.


No comments: