Friday, May 09, 2014

255 - Monolog hujan petang



Hujan setiap petang... menyejukkan suasana...

Semakin hari semakin perasaan ini kosong. Banyak yang bermain di fikiran... hal keluarga dan hal sendiri. Kesihatan mak yang adakalanya okay dan adalakanya tak okay. Setiap kali telefon berbunyi tanda mesej masuk, hati akan berdebar-debar. Takut sekiranya menerima berita buruk dari kampung. Sungguh itu yang aku rasa setiap kali. Seakan fobia setelah hal tentang arwah abah dulu.

Mak pon banyak kali bertanya tentang teman aku. Teman yang tidak berteman sampai sekarang. Macam mana nak buat. Entahlah kenapa berat sungguh jodohku. Mungkin Allah mahu aku berbakti kepada keluarga terlebih dahulu.

Setiap kali selepas solat, tidak pernah sekali pun aku tidak memohon kepada Allah agar meringankan jodohku dan mengurniakan aku dengan jodoh yang terbaik untuk diriku, agamaku dan juga masa depanku. Nampaknya masanya masih belum sampai untuk aku dikurniakan dgn jodoh yang tepat. Aku tetap bersangka baik dengan Allah. Pasti ada hikmahnya.

Memang ada yang mengintai tapi hati ini pula yang tidak ada perasaan itu pada dia. Serba salah pun ada bila tahu ada yang cuba-cuba nak dekat tapi dengan penuh berhemahnya aku menolak. Mungkin ada yang berkata aku ini memilih sangat. Ya, perlu selektif berkenaan jodoh. Tambah-tambah lagi dalam zaman sekarang ini, penceraian berlaku setiap 2 minit! Bayangkan!!

Aku nak berkahwin bukan untuk setahun dua, tapi untuk seumur hidup. Perlu mencari pasangan yang sanggup susah dan senang bersama, suka dan duka bersama, yang saling mendorong antara satu sama lain. Aku mencari bukan hanya untuk menjadi suami dan bapa kepada anak-anakku nanti, malah untuk menjadi kekasih, sahabat dan teman baik bagi diriku.

In shaa Allah... aku percaya pada takdir Allah. Semua sudah tertulis. Kita hanya perlu membuat pilihan samada ianya baik atau buruk pada kita.

No comments: