Thursday, May 22, 2014

261 - Being nice

Berbuat baik sesama manusia memang dituntut dalam Islam. Malah jalan mudah untuk mendapat pahala. Walau orang itu pernah buat jahat pada kita, kita tetap perlu layan dia dengan baik. Tapi ada ke orang yang sebegitu sekali? Sanggup lagi melayan orang yang pernah buat jahat pada kita atau pernah menyakiti hati kita? Sanggup ke nak layan orang yang macam tu dengan hati yang ikhlas.

Nah, ikhlas juga menjadi persoalan. Bila ikhlas dipertikaikan, timbul pula soal 'bermuka-muka'. Jadinya, berbuat baik (being nice) bukannya menjadi orang yang bermuka-muka tapi ini menunjukkan kita cukup matang untuk mengatasi (handle) orang atau sesuatu masalah itu. Matang? Kenapa matang? Ok, cuba ambil contoh, kalau dia kutuk kita di belakang dan kita mengetahuinya. Kemudian kita pulak mengutuk dia semula di belakang. Tak ke kita dengan dia sama je perangai? Tak ada beza kita dengan dia. So, dia jadi jahat, kita pun sama jadi jahat. Satu tindakan yang salah dan nampak sangat tidak matang untuk handle masalah itu.

Tapi berbuat baik pun ada hadnya. Kadang-kadang kita kena tunjukkan 'sisi jahat' supaya ada yang 'aware' dan juga mengelakkan hati kita terluka. Mahukah hati terluka berkali-kali tapi tetap memaafkan perbuatan orang itu dan terus menerus berbuat baik pada dia. Bodoh namanya tu...hehehe...

Dan satu yang paling penting... berbuatlah baik tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Bukankah itu lebih baik. Biarlah ganjaran itu datangnya dari Dia. Ganjaran yang tidak dijangka oleh kita.. itu kan lebih sweet! :)

Bagi aku selagi orang buat baik dengan aku, aku juga akan buat baik pada dia. Kalau sekali dia sakitkan hati aku, mungkin boleh dimaafkan. Sebab siapa yang tak pernah buat silap kan? Tapi kalau terkena dua atau tiga kali, mungkin perlu menjarakkan diri dari orang yang 'bermasalah' seperti ini. Takut terkena 'virus' yang sama..hehehe... Tapi aku takkan buat sesuatu yang dia pernah buat pada aku. Kenapa aku hendak menyamakan level aku dengan dia? Kalau aku buat perkara yang sama, aku dengan dia bukankah sama je..tak ada beza kan..?

So, just say bubbye la pada orang itu dan jauhkan diri. Tak rugi pun... untung lagi apa. Terhindar dari anasir-anasir buruk yang cuba dia bawa. Hahahahah...

Peace y'll... (^_^)v







No comments: