Monday, August 04, 2014

270 - Syawal 1435H

Hari ini genap seminggu Syawal disambut bagi tahun 2014 ini. Pertama kali beraya tanpa abah. Amat terasa buat aku. Walaupun aku tak rapat dengan abah tapi kehilangannya tetap dirasa.

Imbas kembali pagi 1 Syawal yang lalu, 'ribut' melanda keluarga aku. Tidak aku sangka pagi 1 Syawal sepatutnya semuanya bergembira, aku dikejutkan dengan berita yang amat....entahlah, tak tahu bagaimana hendak menggambarkan perasaan aku pagi itu. Yang pasti marah, kecewa dan sedih bercampur baur menjadi satu.

Aku sangat-sangat lemah tika itu. Sudahlah kepenatan membuat persiapan raya seorang diri. Secara mental memang aku sudah kehabisan daya. Tapi aku gagahkan diri supaya emak gembira. Aku perlukan seseorang untuk aku luahkan segala apa yang aku rasa. Tapi, tika kita memerlukan seseorang...tika itu baru tersedar betapa berseorangannya diri kita. Aduhhh... tak dapat aku bayangkan perasaan aku tika itu. Di pagi 1 Syawal, sayu sangat rasa di hati.

Tapi alhamdulillah.... aku cepat-cepat kuatkan semangat demi emak. 'Ribut' yang melanda itu aku cuba harunginya juga. Aku perlu positif!! Demi emak, aku perlu tabahkan hati. Emak tak boleh tahu pasal keributan itu seandainya terpaksa.

Allahu Rabbi... dugaan-Mu di pagi Syawal lepas memang tidak terduga. Mungkin doa-doaku dikabulkan oleh-Mu tapi dengan cara yang berbeza. Semoga ianya memberi pengajaran kepada mereka berdua agar menjadi insan yang lebih baik di masa hadapan.

Husnuzon....

No comments: