Thursday, June 19, 2014

265 - Trip ke Pulau Perhentian

Malam Khamis minggu lepas (12/6/2014), aku bersama Kak Long, Dr. Bob dan adik-adik fasi JPS seramai 15 orang telah berkonvoi ke Pantai Timur. Matlamatnya hendak ke Pulau Perhentian, Terengganu!! Wahhh... aku paling excited sebab tak pernah pergi dan jarang pergi trip ke pulau-pulau nie. Walaupun hati rasa cuak sebab kena naik bot. Bukan apa, mengenangkan diri nie jenis mabuk laut so memang cuak la kan.

Khamis malam dalam pukul 11 malam kami dah berkonvoi 5 buah kereta ke Kuala Besut. Kereta aku Hakim (driver) dan Jabbar yang join. Senang hati aku ada driver...hehehe.. tak payah la aku nak drive. Perjalanan dimulakan dengan bacaan doa supaya Allah merahmati dan mempermudahkan perjalanan kami ke destinasi yang dituju.

Dalam pukul 3 pagi, kami berhenti di Hentian Rehat Gua Musang untuk meluruskan urat-urat kaki. Geng-geng lelaki sibuk nak tengok bola. Ye la... World Cup 2014 dah bermula. Malam tu plak perlawanan pembukaan Brazil vs Croatio. Lagi la nak tengok semua. Tapi kat hentian tu tak pasang channel sports. Keciwa mereka...hahahahha.. maka berangkatlah ke gerai tepi-tepi jalan untuk tengok. Akhirnya dapat jumpa satu gerai dekat dengan Shell untuk layan bola. Muka puas hati btol puak-puak lelaki tu dapat tengok walaupun hanya separuh masa pertama.

Selepas abis separuh masa pertama, semua buat gerakan semula menuju ke jeti Kuala Besut. Kami singgah solat kt Machang dan sarapan sekali sebelum sambung semula perjalanan. Then sampai di jeti dalam pukul 9 lebih. Lepas settle parking kereta kat satu rumah nie, kami berjalan kaki dalam 10 minit menuju ke jeti. Settle pasal tiket, pukul 10 dah naik feri. Maka bermulalah perjalanan kami menuju Pulau Perhentian besar.

Perjalanan dengan feri dalam 45 minit je. Kami diangkut plak ke pantai dengan bot kecik. Aku memang cuak giler dah. Alahai, mula la rasa menyesal join...semata-mata takut naik bot kecik..hahahahaa... Tapi muka selamber jek..buat-buat berani. Padahal dalam hati, Allah je yang tau...hehehehe...

Alhamdulillah, berjaya juga menjejakkan kaki di Pulau Perhentian. View kat sana... memang superb! Sangat cantek! Subhanallah... tak pernah lagi aku pegi pulau yang air lautnya sangat jernih, sampai nampak semua coral dan ikan-ikan dalam air tu. Aku memang-memang bersyukur sebab join trip TOT budak-budak fasi JPS nie. Memang susah nak dapat peluang yang macam nie. Serius!!

Aktiviti di sini santai saja. Budak-budak fasi ada aktiviti kayak, snorkling, skuba dan trekking. Diaorang pon stail sempoi. Tau urus sendiri dan senang diuruskan. Dr Bob punya fasi semua independant. Bagus adik-adik akak semua ye...hehehehe...

Since dorang ada aktiviti sebegitu, aku pon menumpang sekaki la. Dapat la merasa snorkling tengok ikan. Bagi ikan makan dalam air dan biar ikan tu berebut-rebut cagut roti yang ada kat tangan aku dalam air tu. Perghhhh... sangat-sangat best moment itu! Real beb...ikan-ikan tu kerumun tangan kita. Pastu skuba lak, tak pernah-pernah terfikir pon aku dapat cuba. Kalau pergi bercuti sendiri-sendiri dan nak cuba skuba tu mau jugak 100 hengget untuk sewa peralatan skuba tu. Sempat la trainer tu bawak tengok coral. Wahhhh...bestnyer...!!!!

Trip 3 hari 2 malam kami berakhir bila Ahad tu dah bertolak balik semula ke Serdang. Walaupun menempuh perjalanan jauh tapi sangat berbaloi bila melihat keindahan ciptaan Allah Taala di Pulau Perhentian tu. Dan terasa nak repeat lagi kalau ada rezeki. Semoga dapat pergi bersama seseorang yang dipilih oleh Allah untuk menemani aku sepanjang hayat, ameen!