Tuesday, February 25, 2014

242 - Istikharahku...

Solat istikharah selalunya dilakukan oleh seseorang yang keliru dalam membuat keputusan. Tapi selalunya terjadi selepas melakukan istikharah, hati semakin jadi keliru. Mengapakah?!

Bercakap tentang istikharah, aku selalu buat especially berkaitan soal hati dan jiwa kacau..hehehe... dan alhamdulillah setiap kali istikharahku disambut ALLAH dengan memberi panduan melalui gerak hati atau kejadian yang akan membuatku dapat membuat keputusan yang tepat. Walaupun petunjuk/petanda yang ALLAH berikan itu memerlukan aku melalui kesedihan, kekecewaan & keperitan hati tapi di akhirnya keputusan itu tepat  & terbaik buat diri aku. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya.

Dan sekarang aku kembali menagih pertolongan dan bantuan dari-Nya berkenaan sesuatu ini. Kali pertama dan kedua aku lakukan istikharah, jawapan yang aku dapat adalah sama. Tapi aku takut sekiranya petanda/petunjuk yang aku dapat hanyalah berdasarkan kecenderungan hati aku. Ini kali ketiga aku cuba untuk mendapatkan petunjuk/petanda dan kepastian dari ALLAH. Sebabnya hati aku neutral sekarang. Tiada kecenderungan pada apa-apa.

Semoga aku mendapat petanda/petunjuk yang tepat kali ini. Ameen....!

p/s Nah, aku kongsikan cara-cara untuk buat solat istikharah untuk panduan kita bersama. :)





No comments: