Tuesday, October 16, 2007

Corat coret raya

Adehhh... hari nie sungguh penat. Makcik Pesah sekeluarga datang dari Kuala Kangsar. dari pagi lagi aku duduk kat dapur memasak untuk diaorg. memang dah paham sgt famili makcik aku nie. kalu datang sure time tengahari punya. sbb nak makan nasik kat rumah aku.

Hari nie abah beli ikan keli 7 ekor!!! mak aiii... gaya nak menjamu famili adik dia beria bebenor! so menu aku, ikan keli masak tempoyak, ikan keli goreng (ikan keli tu aku kerat 2 bhgn; bhgn kepala buat masak tempoyak & bhgn ekor aku goreng), kobis masak lemak, sambal belacan, rendang ayam dan telur dadar. hmmmm... meriah btol makanan. tp aku le yg kepenatan masak semua tu. ye la... mak aku dah tak upaya nak membantu...

Dalam pukul 1 lebih, makcik aku sefamili sampai. time tu aku & famili tgh makan tengahari. apa lagi... aku cepat2 bangun. time tu baru makan nasik separuh. terencat selera aku! lepas tu siap2 utk famili makcik aku makan la plak. abah happy je bila famili adik dia datang. ye la.. selalunya raya2 camnie, we all la satu famili yg balik kampung di Kuala Kangsar nun. tp sebab mak aku dah jadi begitu... kitaorg just tunggu je la diaorg datang! tp kalau ikutkan la... patutnya adik2 le datang beraya rumah abang kan??? (abah anak sulung) kekekekekeke... apa2 je lah..

Lama gak la famili makcik aku lepak kat rumah. dekat pukul 4 baru gerak balik. huhuhuh.. tangan aku tak kering2 dok melayan mereka satu famili. ada je benda yg aku buat kt dapur tu. sampai sakit2 tumit berdiri jer. itu blom kira la celah2 jari tangan aku yg dah mula kembang. lama sket lagi aku dok main air... konfem mengelupas. huhuuhuh...

Tapi tahun nie memang aku tak ke mana2 raya. tunggu rumah je la. boring memang la boring. tp nak buat camner. dah terpaksa. ada gak mak aku soh aku gi beraya rumah sedara mara tp takkan le aku nak tinggal mak aku dlm keadaan camtu. walaupun ada abah, tp sapa plak nak menghidang kuih.. nak buat air... ish.. tak bleh..tak bleh... sepupu2 lain pon cam malas je nak gi beraya. lgpon mak2 sedara semua dah pakat dtg beraya kt rumah raya pertama lagi. kira OK la tu kan... hehehehehe...

So, aktiviti yang paling berfaedah time2 raya nie, apa lagi... TENGOK TV!!!!!! layanzzz.....

No comments: